Kisah kaca……..

Kisah berlaku sekitar Julai yang lepas…
Saya tulis dalam word, baru jumpa semula.

Kaca 1.

Harapan itu umpama kaca. Sekali pecah, kalau dapat disatu semula, takkan sama dengan yang asal. Itulah kata-kata dari seorang bapa pelatih RS. Beliau terlalu kecewa dengan tindakan anaknya. Dua minggu yang lalu, saya ingatkan pelatih tersebut tentang bapanya.

Kaca 2.

tingkap kereta yang pecah
Saya dalam perjalanan ke pejabat. Sebaik selesai mengisi minyak kereta, saya keluar dari stesen minyak dan terus memandu ke arah jalan besar. Baru sahaja memasuki jalan besar, kedengaran bunyi yang pelik. Agak panik, saya berhenti di bahu jalan.

Saya jenguk ke belakang mencari punca. Saya perasan ada bunyi dari tingkap. Cermin tingkap belakang kereta telah pecah terkena serpihan batu dari kerja-kerja pemotongan rumput yang sedang dijalankan.

Temujanji dengan satu keluarga terpaksa saya batalkan. Jenuh jugalah ke sana-sini mencari bengkel dan kedai yang menjual alat ganti kereta. Selepas itu bergegas ke kedai untuk memasang cermin tersebut. Alhamdulillah serpihan cermin tidak berkecai kerana ‘dipegang’ oleh helaian ‘tinted’ cermin.

kisah ini berlaku 2,3 hari selepas kisah 1.

Kaca 3.

Pelatih di RSPP baru berpindah ke rumah baru. Ketika berada di sana, saya lihat ada beberapa barang di dapur yang tidak begitu tersusun, lalu saya minta mereka mengemas dapur. Kemudian saya keluar ke depan untuk berbincang dengan encik R yang membantu kami menyelesaikan beberapa masalah teknikal rumah.

Sedang kami berbincang, A datang. “K.Inayah, K.Lin minta datang dapur. Mata A masuk kaca” katanya. Lin adalah warden di situ. Ketika mengemas pinggan mangkuk, entah macamana sebuah piring terlepas dari pegangan A. Serpihan kecil kaca tersebut memasuki matanya. Saya minta Lin membawa A ke hospital kerana perbincangan dengan encik R belum selesai.

pindah rumah
Maka bermulalah episod ke Hospital Bukit Mertajam (HBM) kerana pakar mata hanya ada di sana. A dihantar ke sana dengan ambulan. Esoknya saya dan Lin ke HBM semula untuk mengambil ubat. Berpusing-pusing jugalah kami di bandar BM mencari hospital. Saya pernah ke sana tapi mengikut orang lain. Bila memandu sendiri ni, lain ceritanya. Boleh tahan jugalah mencari parkir kereta. Semua tempat penuh. Mahu tak mahu, kami minta bantuan kawan (ahli farmasi disitu) untuk mengambil ubat tersebut. Lin terus ke farmasi dan saya menunggu dalam kereta.Tak sampai sepuluh minit, Lin kembali dengan ubat di tangannya.

Rasa bersalah amat sangat pabila buat begini. Terasa berlaku zalim pada orang lain. Saya amat mengerti ‘perasaan’ menunggu angka giliran dipanggil.Saya agak kerap berada dalam situasi ini di Hospital Sg Bakap dan Hospital Seberang Jaya.Apabila pelatih ‘perlu’ ke hospital atau klinik desa atau klinik kesihatan, penantian inilah yang membuatkan kami ‘sakit’ dulu.

Selang sehari kami perlu membawa A berjumpa pakar mata pula dan terpaksa menunggu setengah hari di sana. Seperti sebelumnya, parkir penuh walaupun kami sampai lebih awal. Lin dan A sudah ke klinik mata. Saya terkial-kial mencari parkir. Alhamdulillah terjumpa pak cik guard. Dapatlah juga saya selitkan kereta Kelisa yang comel itu di satu sudut yang sempit dengan bantuannya. Kalau harapkan saya, memang tak pandang langsung ruang tersebut…

Kisah ini berlaku dua hari selepas kisah 2.

Inayah

One response to this post.

  1. Posted by Azlina-yaman on December 13, 2009 at 04:41

    X sangka smua berkaitn dgn kaca. Tringt daku smasa drs. Smua pngalaman. Moga ina 1 kenangan terindah rindu smua.

    Reply

Leave a Reply

