Terima kasih semua..

Banyak perkara yang berlaku sejak kali terakhir saya menulis di sini.
Saya sendiri bercuti panjang. Hal ehwal pengurusan RS PP dipangku oleh warden dengan bantuan salah seorang ahli jawatankuasa pengurusan. Alhamdulillah segalanya berjalan dengan baik.. baik dalam ertikata meguruskan sebuah rumah bimbingan/perlindungan remaja puteri 

Pengalaman yang diperolehi adalah sesuatu yang sangat berharga dan sukar didapati di tempat lain. Menyantuni anak-anak remaja itu satu hal, menyantuni ibu bapa satu hal lagi. Bertambah kusut apabila institusi yang menyokong sebelum ini tiba-tiba menghentam RS, seperti dijatuhkan pihak lawan dalam gelanggang tinju. KO. Itulah sunnah perjuangan ini.

But a winner never quit.. Walau apapun halangan dan cabaran yang datang, kami akan terus berada di sini, Insya Allah. Pergantungan dengan Allah harus ditingkatkan lagi. Semoga keikhlasan terus mengiringi amal-amal kami. Itulah yang menjadi bekalan dalam perjalanan ini.

Sesungguhnya Allah tidak melihat hasil/output dari usaha-usaha ini. Hanya manusia sahaja yang suka membilang hasil output. Yang akan ditanya hanya tentang usaha-usaha ini. Soal hasil dan kesan.. Allah yang berhak memberi hidayah.

Dalam kami kebingungan mencari jalan keluar yang terbaik kepada masalah-masalah yang datang, ada sahaja pertolongan dari Allah. Ada sahaja insan-insan yang sudi membantu kami. Ya pertolongan dari sumber-sumber yang tidak kami pernah sangkakan. Saya terharu dengan kesungguhan sukarelawan yang datang sejauh Jitra yang datang saban minggu semata-mata untuk berkongsi sedikit ilmu dengan anak-anak di sini. Juga yang meluangkan masa dari Changlun untuk menceriakan mereka. Anak-anak ini berasa gembira dan dihargai. Mereka berusaha untuk memulihkan semangat dan jati diri para penghuni RS. Teringat saya kata-kata seorang dari sukarelawan tersebut setelah menghabiskan separuh hari di RS, “saya rasa flat bila habis sesi bersama mereka”.

Dalam pada itu ada juga yang sudi menghulurkan bantuan kewangan. Ada-ada sahaja ‘kerosakan’ dalam rumah itu. Mesin jahit rosak.. bertahan untuk beberapa minggu sahaja. Namun lebih baik ‘rosak’ dikerjakan oleh anak-anak RS daripada terbiar cantik disimpan. Banyak tangan yang mencuba, senanglah untuk rosak. Kos membaiki agak tinggi juga. Terima kasih kepada sumbangan yang diberi.

Semoga Allah mengganjari semua sumbangan, tenaga atau kewangan, yang diberikan dengan sebaiknya. Semoga Allah melindungi anak-anak dan saudara mara para sukarelawan/dermawan ini daripada terjebak dalam gejala sosial yang meruncing ini. Semoga Allah memberkati dan melimpahkan rezeki kepada mereka. Semoga Allah memberi ketenangan dalam hidup mereka. Semoga sumbangan ini menjadi amal-amal soleh mereka.

Terima kasih semua.

Inayah Isa
Nibong Tebal
25 Feb 2011

4 responses to this post.

  1. Posted by siti aini jamil on March 8, 2011 at 00:09

    Moga terus dimudahkan segala urusan. Go! go! go!

    Reply

  2. teguhlah semangat untuk terus berbakti kepada masyarakat. sebenarnya yang berhak menilai usaha kalian itu allah jua.

    IM percaya pada janji tuhan. IM juga melalui banyak fasa dugaan hidup dan setiap detik itu ada bantuan dari allah. dengan syarat kita yakin dan ikhlas. biar tangan kanan yang memberi ini tidak diketahui oleh tangan kiri. asalkan pencipta tangan-tangan itu mengetahui dan meredhai..

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: