Bantulah…

Hari ini saya ke hospital lagi untuk menjemput salah seorang pelatih.

Saya memerhatikan gelagat manusia semasa menunggu seorang sahabat. Dua buah kereta diletakkan di ruang menurun dan mengambil penumpang. Ada seorang tua berada di dalam kereta hadapan. Enjinnya menderum-derum kuat, jenis kereta orang muda. Kereta belakang pula ditinggalkan begitu sahaja. Jalan jadi sesak buat seketika kerana kedua-dua kereta itu menghalang lalu lintas.

Tiba-tiba muncul sepasang suami isteri yang telah lanjut usia. Si suami menolak isteri dalam kerusi roda. Beberapa saat kemudian baru saya sedar sebelah kakinya tiada dan berbalut dengan kain putih. Saya kagum melihat ketabahan mereka berdua. Masih tersenyum riang seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.

Tidak lama selepas itu muncul pula seorang lelaki muda, rambutnya yang panjang diikat rapi, menolak sebuah kerusi roda kosong dan terus menjemput lelaki tua tadi. Sebelah kakinya juga tiada. Saya kira itu ayahnya. Dia menolak ayahnya ke klinik, membiarkan keretanya menderum-derum di situ. Dia datang kembali selepas itu untuk membawa keretanya ke parkir. Hati saya tersentuh.

Memang agaknya ‘cerewet’ urusan menghantar dan mengambil pesakit di hospital. Kehadiran pembantu sangatlah dihargai. Mana hendak mengangkat barang, ditambah pula hendak menolak kerusi roda. Kalau RS, ditambah lagi satu tugas iaitu untuk memegang bayi.

Biasanya saya ditemani oleh warden atau pelatih. Dalam keadaan tertentu saya adakalanya ke hospital seorang diri terutama apabila berada di perjalanan dan menerima panggilan dari hospital yang pelatih dibenarkan pulang. Hari ini saya bertuah kerana ditemani sahabat dari SPT, Eida, yang kebetulan berada di sekitar Seberang Jaya menguruskan syarikat beliau. Alhamdulillah..

Peristiwa yang sangat menginsafkan diri saya. Jagalah kesihatan diri dan keluarga.

Kasih sayang yang ditunjukkan oleh suami dan anak tadi amat menyentuh perasaan saya. Mereka yang sakit memang tidak terdaya, mengharap bantuan siapa sahaja yang ada.

Bantuan yang nampak kecil sebenarnya begitu bermakna bagi orang yang memerlukan. Bagi RS yang kecil-kecilan itu termasuklah hanya mengangkat beg ke kereta atau hanya menyorong kerusi roda. Semoga bantuan kecil-kecilan itu berat timbangannya apabila kita memerlukan di sana nanti.

Inayah
Farmasi Hosp Seb Jaya
09032011

Leave a Reply

